Jak sprawdzić czy opony nadają się jeszcze do jazdy?

Wielu kierowców zastanawia się, czy opony, które wykorzystywane w samochodzie nadają się jeszcze do eksploatacji w następnym sezonie, czy może kwalifikują się do wymiany. Według prawa minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Zużyte, a tym bardziej popękane opony nie nadają się do użytku. Korzystanie z nadmiernie zużytego ogumienia jest niebezpieczne, dlatego należy regularnie kontrolować jego stan. Na co należy zwrócić uwagę w codziennym użytkowaniu oraz jak mierzyć bieżnik opony?

Jakie są rodzaje zużycia opon i po czym je rozpoznać?

Wyróżnia się następujące typy zużycia bieżnika. Zużycie normalne, które występuje wówczas, gdy guma zużywa się w sposób jednolity, na całej szerokości i obwodzie opon. Nierównomierne zużycie opon pojawia się, gdy jedna ze stron niszczy się szybciej niż druga. Ma wówczas miejsce tak zwane zużycie niesymetryczne, które może być  związane z nieprawidłową zbieżnością kół. Zużycie okrągłe przejawia się większą wysokością bieżnika na środku niż na barkach, a zużycie środka (wklęsłe) ma miejsce, gdy jeździ się ze zbyt wysokim ciśnieniem w kołach. Ponadto może mieć miejsce zużycie miejscowe oraz ząbkowanie, które przejawia się nierównomiernym ścieraniem klocków bieżnika, przybierającym formę ząbków.

Zużyte, czyli jakie?

Aby ogumienie było bezpieczne, należy regularnie kontrolować bieżnik. Ogumienie o minimalnej dopuszczalnej głębokości jest bez porównania gorsze od tego z całym bieżnikiem. Ma to znaczenie zwłaszcza na mokrej powierzchni. Dopuszczalna głębokość bieżnika w oponach, która wynosi 1,6 milimetra, na mokrej nawierzchni zapewnia tylko 40% przyczepności nowej sztuki. Kiedy wysokość klocków dochodzi do poziomu wskaźnika, należy wymienić ogumienie na nowe. Dokładny pomiar TWI opony można przeprowadzić za pomocą specjalistycznych miarek, jak również przy pomocy monety czy zapałki. Ogumienie, które posiada uszkodzenia uniemożliwiające jego dalsze użytkowanie. Opony z dziesięcioletnim przebiegiem, bez względu na stan bieżnika nie nadają się do dalszej eksploatacji. Mieszanka gumowa jest już twarda, a opona podatna na poślizgi na mokrej nawierzchni. Często też tak stare opony są już sparciałe i pod wpływem obciążenia samochodu pękają. O zużyciu opon świadczą również wszelkiego rodzaju zdeformowania, plamy, odparzenia wewnątrz opony na warstwie butylowej, wybrzuszenia, deformacje na boku związane z pęknięciem nitek osnowy, przecięcia i rozdarcia gumy – nawet te powierzchowne. Jeśli na ogumieniu pojawi się którykolwiek z powyższych objawów, należy zwrócić się po opinię do profesjonalnego serwisu. Weryfikacja ogumienia powinna mieć miejsce przynajmniej raz na sezon.

Zużycie ogumienia może mieć dwojaki wpływ na bezpieczeństwo. Po pierwsze, oddziałuje na zachowanie samochodu na drodze, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Po drugie, zwiększa prawdopodobieństwo wypadku, wynikającego ze złego stanu kół. Aby zapobiec przykrym niespodziankom na drodze, należy od czasu do czasu dokładnie zbadać kondycję ogumienia – przez pomiar bieżnika opony i zadbanie o odpowiedni poziom ciśnienia.

Jak sprawdzić czy opony nadają się jeszcze do jazdy?