Jakie powinno być maksymalne ciśnienie w oponach?
Opony to bardzo ważny element samochodu, o który również powinniśmy dbać i kontrolować jego stan techniczny. Nasze działania skupiają się głównie na wymianie opon zimowych na letnie, ale powinniśmy również regularnie kontrolować ciśnienie w oponach. Ma to wpływ zarówno na nasze bezpieczeństwo na drodze, jak i komfort samej jazdy.
Eksploatacja samochodu z nieodpowiednio wyważonymi kołami może być szkodliwa dla samochodu. Tak samo może mu zaszkodzić jazda na źle napompowanych oponach. Zbyt małe lub zbyt duże ciśnienie to niepotrzebne hałasy podczas jazdy, słabsza przyczepność do podłoża, skrócona żywotność opony i opór podczas jazdy. Przekłada się to na przyszłe koszty naprawy samochodu, zakupu nowego kompletu opon lub zwiększonego zużycia paliwa.
Dlaczego należy sprawdzać ciśnienie w oponach?
Na rynku istnieje wiele modeli i typów opon, które należy dobrze dopasować do auta. Ważna jest szerokość, wysokość, wzór bieżnika, rodzaj gumy, czasami producent. Bezpieczeństwo jazdy to podstawa, ale każdy kierowca chce również ograniczyć zbędne wydatki na naprawy, których można uniknąć. Za miękka opona będzie wydawać nieprzyjemne dźwięki podczas jazdy, opona zbyt mocno napompowana będzie bardzo twarda. Nieodpowiednie ciśnienie powoduje niszczenie opony i wycieranie się bieżników, co znacznie ogranicza jej przyczepność. Co więcej, taka długotrwała jazda może spowodować przegrzanie się gumy, a nawet jej eksplozję. Jeśli nie będziemy kontrolować ciśnienia w oponach, możemy zużywać również więcej paliwa. Większość z tych sytuacji może skończyć się niebezpiecznym zdarzeniem drogowym, którego można by było bardzo łatwo uniknąć. Dlatego wszystkie problemy z ciśnieniem w oponach należy traktować poważnie i na bieżąco usuwać. Korzystając z profesjonalnego warsztatu, możemy liczyć na poradę oraz sprawne dobranie opon do naszego pojazdu. Dziś możemy korzystać zarówno z używanych, jak i nowych opon, ponieważ ich właściwa pielęgnacja i konserwacja umożliwia długie użytkowanie. Muszą jedynie spełniać normy wyznaczone przez producenta naszego samochodu.
Jak mierzyć i ile powinno wynosić ciśnienie w oponach?
Na stacjach benzynowych możemy samodzielnie dopompować oponę, gdy zauważymy, że jest to konieczne i na przykład zaczynamy odczuwać znoszenie samochodu na jedną stronę. Znajdziemy tutaj specjalne urządzenie mierzące wartość ciśnienia lub możemy kupić manometr z podświetleniem ułatwiającym odczytywanie pomiaru w każdych warunkach. Maksymalne ciśnienie w oponach możemy ustalić na kilka sposobów. Serwis wymiany opon zawsze ma katalogi różnych producentów, którzy przewidują konkretne wartości dla określonych modeli aut. Podobnie jak sprzedawcy opon, czy dilerzy danej marki samochodu. Takie informacje znajdują się również na samej oponie lub tabliczce znamionowej w bagażniku, okolicach wlewu paliwa lub słupku przy drzwiach. Jeśli z jakiegoś powodu nie możemy ustalić dokładnej wartości, przyjmuje się uniwersalną wartość ciśnienia dla wszystkich opon wysokości 2,2 bara. Dopuszcza się jednak pewne odejścia od normy. Wyższe ciśnienie zalecane jest, gdy kierujemy pojazdem pełnym pasażerów i ich bagaży. Zakłada się też, że we wszystkich oponach ciśnienie powinno mieć tę samą wartość, ale w sytuacji, gdy mamy samochód, w którym opony z przodu są szersze niż z tyłu, nie będzie to możliwe. Ciśnienie w oponach spada, gdy skacze temperatura np. w sezonie zimowo-wiosennym, co warto też kontrolować.